Správa železnic, czyli czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, poinformował, że zbliża się rozpoczęcie realizacji prac w ramach budowy 17-kilometrowego odcinka Nemanice – Ševětín na magistrali łączącej Pragę z Czeskimi Budziejowicami. Zastąpi on istniejący, kręty fragment, umożliwiając ruch pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Duża część trasy będzie przebiegała w tunelach.
Czeskie podejście do modernizacji kluczowych magistrali wchodzących w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, określanych zazwyczaj mianem “koridorów”, czyli korytarzy, różni się pod wieloma względami od modernizacji takich tras w Polsce. Po pierwsze, w Czechach raczej nie realizowano wielkich projektów inwestycyjnych, obejmujących prace na magistralach kolejowych na całości lub większości przebiegu, lecz na znacznie krótszych fragmentach. Po drugie, o ile w Polsce budowa nowych przebiegów linii kolejowych była dotychczas niespotykana, w Czechach miało to miejsce wiele razy. W wielu przypadkach nowo wybudowane odcinki na “koridorach” przebiegają w części lub w całości w tunelach.
Dobrym przykładem tego rodzaju rozwiązania jest
4-kilometrowy Ejpovický tunel, stanowiący fragment wylotu z Pilzna w kierunku Pragi, który umożliwił niemalże dwukrotne skrócenie czasu przejazdu na odcinku Pilzno – Rokycany, to jest z 20 do 11 minut, co było możliwe również dzięki skróceniu trasy o 6 kilometrów. Obecnie prędkość szlakowa na nowo wybudowanym fragmencie wynosi 160 km/h, choć parametry konstrukcyjne mają umożliwić w przyszłości ruch pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Správa železnic, czyli czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, planuje realizację wielu podobnych projektów, w tym znacznie większych w zakresie skali.
Najdłuższy tunel kolejowy w Czechach, skrócenie czasu przejazdu o 9 minut
Jednym z nich jest budowa nowego, 17-kilometrowego fragmentu Nemanice – Ševětín na “koridorze” z Pragi do Czeskich Budziejowic. Jak informuje portal Zdopravy.cz, SŽ po złożeniu wniosku o pozwolenie na budowę pod koniec 2023 roku znajduje się obecnie na ostatnim spośród ośmiu etapów stosownego postępowania administracyjnego. Istniejący odcinek przebiegający przez miasto Hluboká nad Vltavou, który znajduje się nieopodal Czeskich Budziejowic, stolicy kraju południowoczeskiego, jest bardzo kręty i znacząco wydłużony w stosunku do linii prostej na rzeczonej relacji.
Wybudowanie nowego przebiegu, na którym prędkość szlakowa wyniesie 200 km/h, umożliwi skrócenie czasu przejazdu o 9 minut – podobnie jak w przypadku przywołanego powyżej nowego odcinka pod Pilznem. Projekt NemaŠe, bo takim mianem określa się w Czechach wybudowanie nowego fragmentu, będzie jednak znacznie większym wyzwaniem. Inwestycja obejmuje bowiem budowę aż dwóch tuneli. Tunel Hosín będzie 3120-metrowy. Z kolei tunel Chotýčany będzie liczył aż 4775 metrów długości, co oznacza, że będzie najdłuższym tunelem kolejowym w Republice Czeskiej – do czasu oddania blisko 25-kilometrowego tunelu pod Pragą w kierunku Pilzna, który zastąpi w ruchu dalekobieżnym istniejący kręty odcinek wzdłuż rzeki Berounki.
Realizacja robót budowlanych w latach 2026-2032W ramach projektu NemaŠe zaplanowano także kompleksową modernizację stacji kolejowej Ševětín. SŽ zakłada, że roboty budowlane w ramach przedsięwzięcia powinny rozpocząć się na początku przyszłego roku, natomiast oddanie całego nowego odcinka do użytku powinno nastąpić w 2032 roku. Czeski zarządca infrastruktury kolejowej początkowo zakładał, że inwestycja zostanie zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, jednak ostatecznie podjęto decyzję, że zostanie ona zrealizowana w tradycyjnej formule i będzie finansowana przez Państwowy Fundusz Infrastruktury Transportowej (czes. Státní fond dopravní infrastruktury).
W tym roku w marcu ogłoszony został przetarg na wykonanie zadania. Wartość inwestycji została oszacowana na kwotę 21,343 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada blisko 3,63 zł. Warto dodać, że trasa z Pragi do Czeskich Budziejowic będzie pierwszą linią kolejową w Czechach, na której pociągi pojadą z prędkością 200 km/h. Nie będzie ich jednak wiele – na razie České dráhy zapowiedziały uruchomienie tylko 1 pary pociągów, która będzie obsługiwana przez jednostki serii 680, czyli Pendolino. Pojazdy rozpędzą się do tej prędkości na odcinkach Soběslav – Doubí u Tábora oraz Sudoměřice u Tábora – Votice, liczących łącznie ok. 23 kilometrów długości.
Szerzej pisaliśmy o tym na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec kwietnia.